בס"ד

כמה עולה מגילת אסתר?
המדריך לקנית מגילה.

 

אמנות יהודית

 

אפשר לומר באופן ברור: שמכל התנ”ך הספר היחיד שתפס מקום חשוב בין
יצירות האמנות היהודית הוא מגילת אסתר!

וההסבר לכך הוא: ההיבטים ההלכתיים של כתיבת עשרת בני המן, שנתבארו בחיבור נפרד
בהרחבה, כתיבתם בצורה מיוחדת כתב על גבי כתב והחלק-הריוח על גבי חלק, בצורה ישרה
ומיוחדת, ובעקבות דיונים אלו נוצרה המחלוקת המסועפת בגובה המגילה ומספר שורותיה.

בנוסף הקולות שנאמרו על ידי חז”ל, למשל: בעניין הציורים והניקודים, [1]וכי ספר
תורה המנוקד פסול באופן גורף, [2]אך
המגילה כשרה היא בדיעבד, היתר זה פתח לו חלון בפני אותם ציירים ואמנים לעטר את
המגילה בעיטורים ויצירות אמנות.

יריד מגילות אסתר…

מדוע דוקא מגילת אסתר מקבלת נוכחות מדי שנה, ולא מגילת רות למשל?

התשובה היא: שהקריאה ברוב עם, והחיוב של גברים ונשים בקריאתה על ידי
החכמים, הם שנתנו משמעות ומקום לשוק המגילות מדי שנה ושנה, בשונה מהתורה הנביאים
והכתובים ומגילות אחרות שנקראות בבית הכנסת על קלף בציבור בלבד [בנביאים וכתובים,
רק אצל בני אשכנז], שאין האדם הפרטי משקיע וטורח בקנייתם, לעומת זאת מגילת אסתר
נקראת בציבור ובבית ביחיד ובציבור, ומפני כך היא נכס תורני שהמון יהודים קונים
לביתם לשימוש עצמי, או כמתנה לחתן וכו’, וכתוצאה מכך קיבלנו מדי שנה ירידים לרוב
של מגילות אסתר מפוארות, וכמובן בכל ההידורים והשיטות… 

אתה סופר
מתחיל!? תכתוב קודם מגילה ואחר כך תבוא…

J

בנוסף כיון שאין בה [3]שמות
קודש [הספר היחיד בתנ”ך, שאין בו שמות קודש!], [4]ודיני
הסת”ם בה יותר קלים, כמו ‘חק תוכות’ שמקילים בהם בדיעבד, ואין בה דין
‘כסדרן’, והחלק החשוב שאין בה שמות ה’, [5]ובדיעבד
כשהמגילה חסירה מילים או אותיות היא כשירה, על כן כל סופר סת”ם מתחיל, מתאמן
בכתיבתה בראשית לימודו וכותב מגילת אסתר.

יחודיות
המגילה \ מגילת אסתר תישאר לימות המשיח.

[6]אמרו רבותינו זכרונם לברכה: כל ספרי הנביאים והכתובים יבטלו בימות המשיח,
חוץ ממגילת אסתר שלא תיבטל לעולם!

 

כמה עולה
מגילה? הגיע הזמן לדבר בכסף…

טווח המחירים הסטנדרטי של המגילות נע בין 2000 ₪ ל 8000 ₪. כמובן שעל בקשה
ספציפית להידור מסויים והזמנה מיוחדת, תשלם עוד כמה שקלים, ואם אתה במקרה סופר
מיוחס [אח של… דוד של… וכן על זה הדרך] או מוחזק ומפורסם בחסידות, כדאי לך
לשקול ברצינות להיות סופר סת”ם, זה בהחלט מעלה את המחיר למעלה בלי פרופורציה.

מה משפיע על
המחיר?

 הגורמים העיקריים שמשפיעים
על מחיר המגילה הם: איכות הקלף וכשרותו, גודל הקלף, יראת השמיים של הסופר, הותק של
הסופר, ואם יש ברשותו תעודת סופר סת”ם, יופי הכתב ויציבותו, שכיחות של מחיקות
ותיקונים לא יפים, וסוג הכתב [ספרדי, אר”י, אשכנז, וכתב אדמור הזקן].

וכמובן ‘זמן זה כסף’, מתי באת לקנות את המגילה ב’עונה’ או ב’סוף עונה’,
יום אחרי פורים? או יום לפני… חיכית לרגע האחרון אפשר לומר שזה בחינת 50\50 או
שיתמזל מזלך ותמצא מציאה שהסופר לחוץ לכסף והוא הוריד מחיר משמעותי, או… שהמחיר
מופרז מאוד ובמקרה, אבל ממש במקרה… זו המגילה האחרונה שנשארה, ולסופר יש סבלנות
לחכות גם לשנה הבאה… ואבא שלו דיבר איתו אתמול ואמר לו ‘שיש דברים בחיים שצריך
להתעקש עליהם, ואחד מהם זה המחיר של המגילה הזו…’

כמדומני שהעניין הובן… בואו נמשיך, יש עוד הרבה על מה לדבר…

כתב אשכנזי או ספרדי?

פרט מעניין שמשנה את המחיר בכמה אלפי שקלים ללקוח, הוא: סוג הכתב! לא ניתן
להתעלם מכך שהכתב האשכנזי יקר יותר מהספרדי, ומכמה סיבות:

א.   
יש יותר
סופרים ספרדים מאשכנזים [הערכת כותב השורות…], לכן יש יותר היצע מביקוש אצל
ספרדים, בשונה מהאשכנזים שההיצע קטן מהביקוש [זה מעט מפוצה עם זה שהאשכנזים הם
פחות מספרית, אך עדיין זה משמעותי].

ב.   
הציבור הספרדי
גדול יותר וחוץ מהאיזורים החרדים והדתיים, יש את כל שטח הפריפריה שמאכלס ציבור דתי
מסורתי שבדרך כלל משתייך לסקטור הספרדי שאף הוא קונה מגילות אסתר. וכמובן אפשר
להיוכח בכך בבחירות לכנסת [אי אפשר בלי להכניס קצת פוליטיקה…].

ג.    
הכתב האשכנזי
מורכב יותר ונדרש לבצע בו יותר שלבים בבניית האות מה שמאט את קצב הכתיבה, ומעלה את
זמן הכתיבה וממילא את המחיר.

 

 

סופר מתחיל=
מגילה עם סיפור…

יציבות,
יופי כתב, מחיקות, יציאות חוץ לשורה, תעודה.

כמו שכתבנו לעיל בגלל שההלכות יותר קלות במגילה, ואין בו שמות ה’, לכן
ממליצים מורי הסת”ם להתחיל מגילה בכדי ליצב את הכתב, ורק לאחר מיכן להכנס
לכתיבת מזוזות תפילין וספר תורה.

מטבע הדברים הכתב של סופר מתחיל פחות יציב ומשתנה מעמוד לעמוד, כיון שהוא
משתפר ונמצא בקשר עם המורה שלימד אותו ומדריך אותו לשנות ולהתקדם, וגם מפני שהוא
כותב לאט, לפעמים בלי שולחן מתאים, ואף יתכן שיחליף מספר קולמוסים במהלך המגילה,
מה ש’יעזור’ לעובי הכתב להיות לא אחיד, בקיצור מגילה עם סיפור מעניין…

בנוסף בגלל הטעויות שעושה הסופר המתחיל [ליתר דיוק: ‘כל הטעויות
האפשריות’…] והלמידה שבה הוא נמצא, הפועל היוצא זה המחיקות שצריך לבצע בכתב, אך
אם יהיה הסופר חכם יתן את המגילה למוחק מקצועי שיתקן את המגילה, ולרוב לא יראו זאת
כלל, אך אם חוץ מהאימון לכתיבת סת”ם, הוא מתאמן גם על איך למחוק סת”ם,
הוא ישלם על זה במיטב כספו לטובת הקונה, והמגילה תמכר בזול…

יציאת הכתב מחוץ לשורה, או אי הצמדות עקבית לשורה, אף היא נחלת הסופר
המתחיל, וכמובן גם לזה יש מחיר, לכיוון מטה…

והחשוב מכולם לסופר המתחיל בדרך כלל אין תעודה, וכמו שנרחיב בקטע הבא.

 

המגילה
הראשונה שלי… \ סימן זיהוי!

סופר חדש, מתחיל את המגילה מהאמצע…

ולא בכדי לגנוב את [7]דעת
הקונה! אלא מפני שלא נעים לפתוח את המגילה בעמוד הראשון ולראות שהכתב לא יפה ולא
יציב, וכשנגיע ל’ויהי בימי אחשורוש’ הכתב יהיה יותר יציב. וכאשר רוכש המגילה, יפתח
ביום הפורים את המגילה בעמוד הראשון [כשהוא עדיין עירני], מביט ורואה נקי וסדיר,
אחר כך זה פחות חשוב בעיניו [בחלק שנופלת העייפות על היקום ואנו רצים אחרי הבעל
קורא בעיניים, פחות שמים לב], כמובן אנו יוצאים מנקודת הנחה שאם זה היה בנפשו של
הקונה, הוא לא היה מבקש את המגילה הכי זולה בחנות…

 

תיק וכיסוי
מהודר \ זה אלי ואנוהו!

[8]גם הקופסא- הכיסוי של המגילה חשוב לא פחות לנוי המגילה, והוא בגדר ‘זה אלי
ואנוהו’.

הכיסוי המקובל ביותר הוא כיסוי העור בשילוב עיטורי כסף בצבעים שונים,
מחירו שוה לכל כיס ועומד על כ400 ₪, בעבר היו שכיחים תיקי עץ [עץ זית ועוד] אף
האופנה השתנתה והם פחות מצויים.

כמובן שיש את כיסויי הכסף שמחירם נע בין 2000 ₪ ל8000 ₪ [ומעלה] והוא
כמחיר המגילה, ניתן להשיגם בחנויות למכירת כלי כסף.

סופר ותיק

בלשון חז”ל [9]‘לבלר
אומן’ ובשפה המקובלת: ‘סופר ותיק’, או אפילו סופר שזו המגילה השניה שהוא כותב,
הכתב יראה לעין אחיד וסדיר, ומכאן והלאה כמה שהכתב יהיה יפה יותר יעלה מחירו.

אפשר לומר שכתב בינוני של סופר ותיק, ימכר במחיר יותר טוב, מכתב יפה מאוד
של סופר מתחיל אך לא אחיד לאורך כל המגילה.

יתירה מזו סופר ותיק גם בקי ומיושב בהלכות
הרבה יותר מהסופר המתחיל שאי אפשר לגמרי לסמוך עליו, וגדולה מכך בדרך כלל הוא כבר
הספיק להוציא תעודה, בשונה מהסופר המתחיל שרק סיים עתה את הקורס, ואין בידו תעודה
ויתכן שעדיין לא למד ושינן את הלכות הסת”ם כדבעי.

הדרכה לקניית
מגילה

1.   
כתב מתאים
למנהג מי שהמגילה מיועדת לו: ספרדי, חסידי- אר”י, ליטאי- בית יוסף, וכו’.

2.   
יש לודא שהקלף
כשר, והסופר ירא שמיים [כאשר הסופר בתחילת דרכו, יתכן שאין לו תעודה, לכן צריך
להכיר בו שהוא ירא חטא ויודע ספר, או שחבר וכדומה מכירו שלמד ויודע, והוא מתייעץ
בכל שאלה עם גדולים ממנו].

3.   
מומלץ לראות
מספר מגילות לפני שקונים, בכדי להתחבר לגודל הרצוי, לעובי הכתב, למספר השורות,
וכמובן להכיר את המחירים.

4.   
כשמצאנו מגילה
כלבבנו, נפתח אותה ונראה איך היא נראית מתחילה ועד סוף, ואם יש בה תיקונים לא
יפים.

5.   
לודא שהמגילה
עברה הגהת מחשב ואדם.

6.   
עצה חשובה
מאוד: אם אינך מבין בתחום הסת”ם, כדאי לבקש מרב או חבר טוב שמבין ויש לו עין
טובה ויודע ספר, ולהתיעץ עימו, או לקנות מאדם נאמן שאנחנו סומכים עליו.

 

בהצלחה


[1] ש”ע סי’ רעד ס”ז,
ובש”ך (ס”ק ו) ביאר הטעם: שכידוע יש אם למקרא וגם אם למסורת (סוכה ו:),
דהיינו שהתורה נדרשת גם בצורה שהיא נקראת, וגם באופן שהיא נכתבת, וברגע שהספר
מנוקד אין כאן אלא מקרא.

[2] ש”ע (סי’ תרצא,
ס”ט), ויתבאר בתוך הספר בהרחבה.

[3] ביאר המרדכי (שבת רמז שצו),
והובא בט”ז (או”ח סי’ שלד אות יא): שמגילת אסתר אין כתובים בה אזכרות
ה’, והטעם שלא נכתבו בה, הוא מפני שניתנה ליכתב בדתי פרס ומדי, ושם יכולים לנהוג
בכתבי הקודש מנהג בזיון. וכנראה הפירוש הוא שלא יזלזלו בה וינהגו בה בין האומות
מנהג בזיון, וכשאינה כתובה עם שמות ה’ הוא פחות חמור.

אולם האבן עזרא בהקדמתו למגילת
אסתר פירש שלא נכתב בה שם ה’, מפני שנכתבה בדברי הימים של מלכי הפרסיים, ועובדי
עבודה זרה היו, והללו במקום השם הנכבד והנורא, היו מחליפים שם תועבת האליל שלהם,
ולכן מרדכי לא כתב שם ה’ מפני חשש לביזוי הקודש על ידי החלפתו ח”ו.

[4] ראה  מ”ב סי’ תרצא ס”ק ו, ודו”ק כי
קצרתי.

[5] ש”ע (סי’ תרצ ס”ג).

[6] איתא בירושלמי (פ”א,
ה”ה) רבי יוחנן אמר: הנביאים והכתובים עתידים ליבטל [לימות המשיח], וחמשת
ספרי התורה אינם עתידים ליבטל, מאי טעמא? קול גדול ולא יסף (דברים ה, יח),
ורשב”ל אמר אף מגילת אסתר והלכות אינם עתידים ליבטל, נאמר כאן (שם) קול גדול
ולא יסף, ונאמר להלן (אסתר ט, כח) וזכרם לא יסוף מזרעם, והלכות לא יתבטלו כמו
שכתוב (חבקוק ג, ו) ‘הליכות עולם לו’, והרמב”ם (הלכות מגילה פ”ב
הי”ח) כשהעתיק הלכה זו פירש: שהלכות היינו הלכות של תורה שבעל פה. וראה
במפרשים על הרמב”ם שביארו אחרת. וראיתי שביארו (בשבילי הפורים, עמ’ פא, וראה
עוד שם בהרחבה) כי כל הנביאים דברי תוכחות הם, ולעתיד לבוא לא יהיה יצר הרע כלל,
וממילא לא נצטרך להם, מה שאין כן אסתר שתוכנה סיפור דברים והודאה לשי”ת.

 

[7] על הקונה לפתוח את המגילה
ולראותה, וודאי שאסור לסופר למכור לאדם שחושב שהמגילה שלפניו מהודרת, מגילה כזו,
ואם הסופר עשה הנחה משמעותית ומחיר המגילה תואם את מה שהקונה רכש, סבר הוא וקיבל,
והכל לפי העניין.

[8] הנה דרשו חכמים (שבת קלג:)
תניא ‘זה אלי ואנוהו’ (שמות טו, ב) התנאה לפניו במצוות, עשה לפניו
סוכה נאה, לולב נאה, שופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה, וכתוב בו לשמו בדיו נאה,
בקולמוס נאה, בלבלר אומן. ביאורים שונים נאמרו במפרשים [בגמ’ שם ובחומש]
והמהר”ל [גבורות ה’, פמ”ז, עמ’ קפח] ביאר ‘אנוהו’ התנאה לפניו, שאין
הכונה לתת לו יתברך נוי, שזה דבר שאי אפשר לאמרו, אך הכונה היא: שאדם מהדר במצוות
הוא מודיע את הנוי של השי”ת. 

ואני אוסיף מדילי לפרש שיחתו,
כשאדם קונה רכב יקר הוא מודיע כי העולם הזה עיקר והשאר טפל, אך שיהודי קונה בית
מגילה יקר ומהודר, תפילין משובחות, וטלית מפוארת, הוא בעצם מחזיק מקרופון וקורא
בקול גדול לכל העולם ‘ה’ הוא האלוקים ואין עוד’, כי כל מי שרואה שאדם זה הוציא
מכיסו ממון והשקיע, מבין שהמצוות ערבות ונעימות, וזה פירוש ‘זה אלי ואנוהו’, ועל
ידי ישראל המשקיעים במצוות מתפרסם שם ה’ בעולם.

[9] כמו שכתבנו בהערה הקודמת,
שלבלר אומן הוא בבחינת ‘זה אלי ואנוהו’.

מגילה אסתר
דילוג לתוכן